Tygblöjor

Fy vad länge sen det var jag var inne här. Thea har ju kommit ut och hunnit bli nästan fyra månader... men nu skriver jag på platta istället för dator så kanske kommer igång igen, vem vet. 

Idag har jag tänkt skriva om en sak som tagit upp mycket av mina tankar senaste dagarna, nämligen tygblöjor. När Charlie var liten tänkte jag också på det efter jag och brosan hade tygblöjor men eftersom vi bodde i lägenheten då kändes det så bökigt med tvätt osv. Nu finns inga ursäkter. Så jag har läst på massa om modeller, rutiner och fått massa tips. Nu är det två olika sorters blöjor på väg hit för att vi ska testa. David är lite tveksam till detta men det beror nog mest på att han inte är så insatt i hur det funkar än. Läste någonstans att det tar 500 år för ett barns blöjor att brytas ner, låter ju jätte hemskt! När man har tygblöjor behöver man typ 24 st och man reglerar storlek med massa knappar på blöjan så de kan ha samma hela blöjperioden. Kör man även med EC så blir det även mindre blöjor använda. Så ja, nu ska vi prova i alla fall. Tygblöjor är fina tycker jag med mer färg och gulliga mönster, men tar ofta lite större plats varför man kan behöva gå upp storlek i body tidigare. Annars känner barnet att det är blött så barn med tygblöja blir ofta blöjfria tidigare samt att det är mer skonsamt för bebisrumpan. Enda nackdelen är väl extra jobbet med tvättningen men det blir betydligt billigare. 

Föresten, EC innebär att man lär känna bebisens vanor. T ex brukar bebisar göra sina behov efter att de ätit och efter att de sovit. Om man då sätter dem på potta, handfat eller toalett och låter dem göra sina behov där så sparar man en blöja. Man ska även göra samma ljud varje gång så de lär sig att associera ljudet med aktiviteten så kan de kissa på kommando sen. Tycker detta är jätte spännande,  längtar efter paket ;) Charlie kommer också få prova, fungerar det bra får Thea hans blöjor också sen. 



Använder man fortfarande rispapper i tygblöjorna? jag vet att det var jättesmidigt att lägga i när ni gjorde nummer 2 :)

Svar: Ja det gör man 😊
Exa

2016-05-18 | 20:17:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback