Det där med sömnen

Den allra vanligaste frågan vi får av familj, de på öppna förskolan och okända på stan är "Får ni sova något?". Vet inte riktigt hur det kommer sig, kanske kan man gotta sig om någon sovit dåligt eller så känner igen sig. Men sen Charlie var 2 månader ungefär får vi sova ganska bra. David nattar den veckan han jobbar fm och jag den veckan han jobbar em. Det går oftast bättre när jag nattar, han har blivit lite av en mammadink men det blir ju inget bra om jag nattar alla kvällar.
 
Så här såg det ut idag:
 
17:00 vakna Charlie från sin tupplur. Vi gör lite allt möjligt, Charlie leker i babysittern osv.
 
18:00 får han mat och sedan tappar jag upp ett bad till honom. Sedan får han ligga på vardagsrumsgolvet och få babymassage, efter det nakenfisar han en stund.
 
18:45 börjar Charlie bli trött. Får sitta bredvid honom och roa honom med leksaker då han inte orkar roa sig själv längre.
 
19:15 sätter vi oss i soffan och jag läser en bok tre gånger (kort bok och barn gillar repetition). Efter det går vi in i sovrummet som jag har mörklagt och så har vi det varmt och mysigt medans han får sin kvällsmat. Ibland somnar han då men idag fick han nappen när han var mätt och så la jag honom i hans säng.
 
19:40 Charlie har somnat. Sitter kvar en stund extra så han somnat ordentligt innan jag går ut. Vaknar han för snart så får man typ börja om igen. Han brukar somna rätt lätt nu efter att han börja "gosa in sig" i örngottet, han stoppar in handen i öppningen och sedan myser han med det som om det vore en snutte.
 
Fram till cirka kl 21 kan han vakna igen men efter det brukar han sova till någon gång mellan 3-5 då han vill ha mat och sedan vaknar han var tredje timme för mat. Dock har han de senaste dagarna inte kunnat sova så mycket på morgonen så David har fått gå upp med honom vid 5-6, innan har han sovit till 7-8. Idag gjorde vi mycket myssaker vilket säkert bidrog till att han somna så snabbt. Nu får vi hålla tummarna att det håller i sig och han inte ändrar sina sovrutiner till det sämre.
 
Liten Nathalie :)
 
 
 
 


Det är konstigt, men jag minns det som igår :)

2014-05-24 | 15:14:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback