Förlossningen

Hej!
 
Eftersom jag antar att de flesta som läser min blogg känner mig personligen så antar jag även att ni vet att pyret har kommit. Jag har inte tänkt lägga ut några bilder på honom här utan vi lägger ut några bilder på våra facebook-konton bara eftersom vi inte vill ha massor av bilder av honom på internet. Däremot tänkte jag berätta lite om förlossningen! Kan vara kul för mig också att gå tillbaka senare och läsa igen eftersom det fortfarande är så färskt i minnet nu :)
 
Värkarna började i torsdags kväll, innan hade jag haft förvärkar men de var obehagliga, dessa gjorde ont. Vi var och titta på pyrets kusin och sen när vi kom hem började det bli ganska jobbigt. Började klocka dem och det var 5 min i emellan (det ska vara 2-3 min emellan). Vid lunch på fredagen avtog de och jag kunde sova i 1,5 timme innan det började igen. Det är härifrån man räknar att förlossningen börjar på riktigt.
 
Försökte klocka värkarna hela fredagkvällen men det var svårt för de var väldigt oregelbundna och inte så täta. Klockan tio hade jag ändå så ont att jag ringde till förlossningen, då hade också slemproppen gått. De var fortfarande 5 min emellan värkarna. Barnmorskan tyckte vi skulle komma in på kontroll så vi åkte in. Väl inne satte de på apparat som följde pyrets hjärtslag och mina värkar. Det var fortfarande 5 min emellan men livmodertappen var öppen 5 cm (ska bli 10 cm) så vi fick stanna kvar. Fick mackor, duschade och sedan låg vi och slumra till klockan 2 på morgonen. Då fick vi komma in till en förlossningssal.
 
Där inne låg vi med apparaten som kolla värkarna och hjärtslagen i cirka 1,5 timme, sedan kom de tillbaka och då var livmodertappen öppen 10 cm, alltså klar! Dock hade inte vattnet gått så det var de tvugna att ta. Innan det hade jag bara använt mig av min egen andning för att lindra värkarna för jag fick in det så bra. Barnmorskorna var imponerade. Efter att de tagit vattnet fick jag lustgas och det fungerade jätte bra, mest för att jag fick något annat att koncentera mig på. Jag struntade i ryggbedövningen helt eftersom jag var rädd för sprutan och det gick bra ändå. Efter ett tag var det dags att få ut bebisen. Dock hade jag ju som sagt konstiga värkar, de var inte så täta och när krystvärkarna kom var de så korta att jag hann inte göra så mycket vilket gjorde att det drog ut på tiden och jag blev förbannad och frustrerad på barnmorskan som inte fatta.. Tillslut fick jag värkstimulerande dropp som hjälpte till i slutet. Klockan 06:36 lördag morgon kom pyret ut ! Jätte irriterande när de la honom på min mage för jag såg ju inte hur han såg ut, såg bara massa hår.
 
Efter fick vi fika och jag fick duscha. David fick ta hand om pyret eftersom jag var så yr och trött. Sov någon timme och sedan var det dags att gå upp till BB-avdelningen!

Senare kommer ett inlägg om BB också :)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback